Skip to content

Blogi > Oobu on pala saaristoa keskellä Turkua: “Toista tällaista ei löydy”

Oobu on pala saaristoa keskellä Turkua: “Toista tällaista ei löydy”

Ravintola Oobun ravintoloitsija Turo Jokinen, ravintolapäällikkö Mika Mattila ja keittiömestari Juha Pokka luottavat, että asiakkaita tulee koronasta huolimatta. “Nyt kaivataan elämyksiä keskelle pimeintä arkea.”

Koronapandemian keskelläkin viime kesä oli sesonkiravintola Ruissalon mainingille mahtava. Ravintola sai laajasti huomiota päästyään mukaan Netflixin Unelmien näköalaravintolat -sarjaan ja kiirettä piti.

Jo alkuvuodesta Ruissalon mainingin ravintoloitsija Turo Jokinen alkoi etsiä sopivaa tilaa uudelle ravintolalle Turun keskustasta. Hän halusi jatkaa Ruissalon mainingista tutun saaristolaisruuan parissa, mutta myös sesongin ulkopuolella. Kesän menestys toi itsevarmuutta ja pyhäinpäivänä Jokisen uusi ravintola Oobu avaa ovensa Aurajokirannassa.

“Monien mutkien kautta sopiva tila löytyi kalaravintola Bassin vanhalta paikalta. Tämän parempaa emme olisi voineet löytää. Tila on vanha, huoneet ovat korkeat ja vesi on lähellä – tässä on saariston henkeä”, Jokinen sanoo.

Oobua pyörittää Jokisen mukaan unelmien tiimi. “Keittiöhenkilökunnalla on jo kilometrejä takana”, hän kuvailee. Ravintolapäällikkö Mika Mattila on työskennellyt Nooassa, Michelin-palkitun Luomon yrittäjänä ja Chez Dominiquen sommelierina. Keittiömestarina toimii Juha Pokka.

Vaikka työtakki päällä syömään

Paistettua kalaa, ylikypsää lammasta ja valkosipulia, peuraa, silakkaa ja silliä. Savustettua kalaa, savulohikeittoa- ja salaattia ja savustettua briskettiä. Niitä kaikkea Oobu tulee olemaan.

“Yritämme pysyä hyvässä oikean ruuan tekemisen meiningissä. Kalaa on paljon – paljon enemmän kuin lihaa – mutta kalaravintola emme silti ole”, keittiömestari Juha Pokka mehustelee.

“Oobusta ei saa hampurilaisia tai pizzaa eikä pakastimesta löydy ranskalaisia tai pöydästä ketsuppia”, ravintolapäällikkö Mika Mattila keventää.

“Nykyään ruokatarjonta on aika samanlaista monessa paikassa. Turussa ei ole toista sellaista ravintolaa, joka olisi keskittynyt suomalaiseen saaristolaisruokaan. Nyt on. Kiinnostus Oobua kohtaan on ollut suuri. Moni ruokaihminen on kommentoinut, että vihdoin joku uskaltaa tehdä jotain, mitä on odotettu pitkään”, Turo Jokinen kertoo.

Oobusta saa siis vain saaristolaisruokaa. Kaikki tarjottavat kalat savustetaan itse. “Se luo myös tilaan savuisuutta eli oikeanlaista, lämmintä saariston tunnelmaa”, Jokinen sanoo.

Tila remontoitiin Bassin jäljiltä uuden näköiseksi ja Oobun tarpeita palvelevaksi.

“Halusimme luoda ravintolan, jossa Hartelan työnjohtajan tullessa lounaalle oranssin työtakin voi heittää tuolin selkänojalle ja kokea itsensä tervetulleeksi”, Jokinen kuvailee.

Juha-Pokka-Oobun-keittiössä“Oobussa olemme perusasioiden äärellä. Lihaa ja kalaa, kaikki tuoretta. Ruoka on erinomaista ja tunnelma hyvä”, keittiömestari Juha Pokka toteaa.

Oobu on piristys pimeän korona-arjen keskellä

Turku on yksi niistä maakunnista, joissa on tällä hetkellä ravintoloita koskevia koronarajoituksia. Oobulle se tarkoittaa sitä, että anniskelu on lopetettava kello 22, ovet suljettava kello 23 ja sisään saa ottaa vain puolet asiakasmäärästä. Hygieniasta ja sopivista etäisyyksistä pidetään huolta muun muassa niin, että käsidesiautomaatit löytyvät eteisaulasta, salihenkilökunta käyttää visiirejä ja salissa on pöytiä, jotka jätetään tyhjiksi.

“Oobussa on 200 asiakaspaikkaa. Saamme siis sen verran ihmisiä sisään, että rajoitukset eivät ole meille katastrofaalisia. Ilman koronaakin olisimme sulkeneet jo kymmeneltä. Saamme olla onnellisia, kun asiakaspaikkoja on tarpeeksi paljon, se antaa meille pelivaraa. Ymmärrän hyvin ravintoloitsijoita, joilla paikkoja on 40 ja sisään saa ottaa 20 asiakasta. Se on kovaa”, Jokinen toteaa.

Omat haasteensa tuo ravintolan pyörittämiseen myös se, etteivät ihmiset matkustele Suomen sisällä aivan samaan tapaan kuin normaaliaikana. “Toisaalta taas ne rahat, jotka on normaalisti viety Teneriffalle, jäävät nyt tänne. Kun katsoo ulos ikkunasta ja alkutalven pimeyttä, tietää, että tällaisen vuodenajan keskelle tarvitaan elämyksiä. Toivottavasti me olemme yksi niistä elämyksistä.”



Turo-Jokinen Turo Jokinen kertoo, että Oobu haluaa ottaa myös kasvatuksellisen roolin ruuan suhteen. “Meillä ei ole lapsille omaa listaa. Kaikki annokset saa puolikkaina, puoleen hintaan.”

Jokinen pohjaa toiveikkuutensa myös kokemukseensa kesästä. “Ihmiset käyttivät viime kesänä kotimaassa paljon enemmän rahaa kuin mihin olemme tottuneet. Kun ulkomaille ei lähdetty, panostettiin hetkiin kodin ulkopuolella mutta kotimaassa. Kun ravintolat avasivat sulun jälkeen ensimmäinen kesäkuuta, moni ravintola teki varmasti parhaimman kesänsä koskaan”, hän uskoo.

Mika Mattila muistuttaa myös, että tämä on ravintoloille hyvä ajankohta miettiä vanhoja toimintatapojaan uusiksi.

“Jos jumittuu vanhaan, se ei välttämättä kanna kovin pitkälle. Me olemme esimerkiksi pyrkineet hyödyntämään nyt kaikki digitalisaation tuomat edut. Vaikka tarjoammekin perinteistä ruokaa, taustajärjestelmät kassoista ja työvuorolistasuunnittelusta alkaen ovat uusinta uutta.”

Ja on korona-ajassa jotain poikkeuksellisen hienoakin, Pokka muistuttaa.

“En usko, että milloinkaan muulloin olisimme saaneet töihin saliin kuin keittiöönkin näin huippua tiimiä kuin nyt. Tällaisena aikana on hienoa tehdä töitä hyvän porukan kanssa. Me yhdessä luomme Oobun hengen.”

Ravintola Oobu on Wihuri Metro-tukun asiakas. Yrittäjä Turo Jokisella ei ole aiempaa kokemusta Metro-tukun kanssa työskentelemisestä, mutta vahva suositus sai hänet tekemään valinnan. “Yksi lause riitti. Ravintolapäällikkö Mika Mattila sanoi, ettei muita vaihtoehtoja ole.” Mika Mattila on tehnyt Metro-tukun kanssa aiemmin yhteistyötä Noa-ravintolassa. “Metro-tukun kanssa ei ole koskaan ollut minkäänlaista painimista ja jos virheitä on sattunut, on ne hoidettu kunnialla. Asiakassuhteita hoidetaan intohimolla.”

Myös keittiömestari Juha Pokalla on Wihuri Metro-tukusta hyviä kokemuksia. “Tukun valinnassa tärkeintä on se, että voimme luottaa siihen, että kuormat tulevat silloin kuin pitää ja sellaisina kuin pitää. Lisäksi avainasiakaspäällikkö Sami Riikonen on hoitanut työnsä hyvin. Hän auttaa meitä joka asiassa.”

Teksti Jenni Junkala
Kuvat Jussi Vierimaa

 

Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.

Palveleva verkkokauppamme ja Metro-pikatukut ovat valmiina sinua varten. Wihuri Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi ->