Blogi > Metro-tukku lanseerasi digitaaliset raportit asiakkaan arjen avuksi

Metro-tukku lanseerasi digitaaliset raportit asiakkaan arjen avuksi

Wihurin Metro-tukku toi asiakkaan käyttöön digitaaliset itseladattavat raportit. Raporttien kautta asiakas voi tarkastella ostoja ja toimitusvarmuutta omalle toiminnalle sopivana ajankohtana.

Verkkokaupan ja raportoinnin kehitystiimien yhteistyönä syntynyt raportointipalvelu sai alkunsa halusta auttaa asiakasta arjen sujuvuudessa luomalla parempaa tavoitettavuutta ja asiakaskokemusta. Raportointipalvelujen palvelumuotoilusta ja  lanseerauksesta vastaava kehityspäällikkö Virpi Koistinen kertoo palvelusta tarkemmin ja avaa samalla taustaa palvelun synnylle.

Millaiseen tarpeeseen palvelu luotiin?

Loimme raportointipalvelun asiakkaillemme arjen avuksi. Tähän mennessä asiakas on saanut raportteja meiltä kerran kuukaudessa tai erikseen pyytämällä, jolloin raportit on ajettu meillä käsin. Nyt itseladattavat raportit tekevät käytöstä aikaan ja paikkaan sitoutumatonta. Asiakas ei joudu odottamaan meitä, vaan toimii itselleen sopivassa rytmissä. Raportteja voi katsoa juuri silloin, kun se omaan liiketoimintaan sopii.

Miten palvelu toimii?

Raportteja voivat käyttää kaikki Wihurin Metro-tukun kanssa asiakassuhteessa olevat yritysasiakkaat ja ne löytyvät kirjautumalla eMetroon. Raportit löytyvät oman käyttäjätunnuksen alle liitettyjen asiakasnumeroiden mukaisesti. Mikäli käyttäjätunnuksen alle on liitettynä useita eri asiakasnumeroita, onnistuu datan tarkastelu kaikkien asiakasnumeroiden kokonaisuutena tai asiakasnumerokohtaisesti.

Raportointipalvelu toimii myös mobiilisti, joten raportteja voi tosiaan tarkastella missä ja milloin vain. Jos raportit eivät jostain syystä heti näy, niin avun saa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä kaikkea raportointipalvelu sisältää?

Asiakkaan käytössä on osto- ja toimitusvarmuustietoa viimeisen 13 kuukauden ajalta, joten tietoja pääsee tarkastelemaan kuukausi- tai vuositasolla nopeasti ja vaivattomasti. Liiketoiminnan ohjaaminen, yrityksen suunnan tarkastelu ja ennusteiden tekeminen on helpompaa, kun vertailuja voi tehdä halutuissa sykleissä.

Datan saa helposti siirrettyä Exceliin omaa tallennusta varten, näin vertailu onnistuu pidemmälläkin ajalla. Paremman asiakaskokemuksen lisäksi myös käyttömukavuus on tämän palvelun myötä noussut asiakkaittemme keskuudessa.

Onko nyt kehitteillä muita helpotuksia asiakkaan arkeen?

Raportointipalveluiden peruspakettiin on jatkossa tulossa lisää yleisraportteja ja myöhemmin lanseeraamme myös premium-paketin, joka tulee sisältämään yksityiskohtaisempia analyysejä ja ennusteita. Lisäksi kehitämme muun muassa uutta tehokkaan varastonhallintaprosessin työkalusettiä.

Uudet päivitykset raportointipalvelussa

Päivitys 11/2020: Metro-tukun digitaalisiin raportteihin on ostojen taulukkoraportille lisätty seuraavat toiminnot:

Näytä/piilota asiakas -toiminto 

  • käyttäjä voi halutessaan piilottaa asiakastason raportilta ja saa summattuna tuotteiden ostot 
  • toiminto löytyy sivun oikeasta laidasta (kts. kohta 1.) 

Litra-mittari 

  • mittariin on laskettuna litrat niiden tuotteiden osalta, joilla on tilavuustieto litroina.  
  • laskutetut litrat -mittari on taulukon viimeisenä (kts. kohta 2.) 

Alkuperämaa  

  • toiminto kertoo tuotteen alkuperämaan järjestelmästä
  • alkuperämaa tieto on lisätty taulukkoon tuotteen nimen perään (kts. kohta 3.) 

Rapa, päivitykset 112020

 

Ajankohtaista Metrossa