Blogi > Metro-pikatukku Lohja on Ravintola Veli Kebabin luottokumppani

Metro-pikatukku Lohja on Ravintola Veli Kebabin luottokumppani

Lohjalaisen Ravintola Veli Kebabin ravintoloitsija Fikret Kuzu käy Wihuri Metro-pikatukussa lähes päivittäin. Hänelle tärkeintä tukkuyhteistyössä ovat tuotteiden laatu ja hyvä palvelu.

Fikret Kuzu pyörittää vauhdilla pizzataikinapalloa littanaksi. Sitten tomaattikastiketta, sipulia, juustoa, muutama oliivi ja lätty uuniin. Kypsynyt pizza uunista ulos, päälle kirsikkatomaatin puolikkaita, vielä vilautus uunia ja rucolaa koristeeksi. Kas näin, Ravintola Veli Kebabin ravintoloitsijan herkku on valmis nautittavaksi.

“Salaisuus on pizzataikinassa. Resepti on omani, enkä kerro sitä kenellekään, vaikka kyselijöitä on riittänyt. Teen pizzataikinan päivittäin ja leivon osasta taikinaa leipää, jota tarjoamme lounasbuffetin ohessa. Leivän paistaminen on taikinan ensimmäinen testi, joka kertoo, että kaikki on kunnossa”, vuonna 2001 Turkista Suomeen muuttanut Kuzu sanoo.

Kerran taikina ei kohonnut, niin kuin olisi pitänyt, ja Lohjan pikatukku sai kuulla siitä ensimmäisenä. Sanomisen intensiteetissä ei säästelty – vika oli ilmeisesti jauhoerässä, ja asia saatiin onneksi hoidettua kuntoon.

“Fikret on suora ja räiskyvä, toisaalta äärimmäisen ystävällinen ja auttavainen. Hänen kanssaan on helppo tehdä yhteistyötä. Asioita ei jää hampaankoloon, kun mahdolliset ongelmat käydään heti läpi. Tästä minä pidän”, Wihuri Metro-tukun Lohjan pikatukkupäällikkö Pia Haasto kuvailee luottoasiakastaan. Kuzu on ollut hänen asiakkaansa 11 vuotta, niin kauan kuin tällä on ollut oma ravintola.

“En keksi mitään syytä, miksi vaihtaisin tukkua. Tuotteet ovat laadukkaita, palvelu pelaa ja ihmiset ovat mukavia. Mahdolliset ongelmat selvitetään heti. Paljon ei tarvitse liioitella, jos sanoo, että Lohjan Wihuri Metro-pikatukku on osa minunkin yritystäni. Koen sen henkilökunnan omakseni. Me teemme yhdessä töitä”, Kuzu sanoo.

 

Fikret Kuzu ja pizza Serdal Karabugdayllä (vas.) on omakin ravintola, mutta hän tulee aika ajoin auttamaan
Fikret Kuzua tämän ravintolaan.

 

Tukussa parhaimmillaan parikin kertaa päivässä

Hyvät ja mutkattomat välit ravintoloitsijan ja tukun välillä myös näkyvät. Toisinaan Kuzu haluaa ilahduttaa kulloinkin kassalla istuvaa ja ostaa tälle vaikka energiajuoman.

“Kun ihmisiä kohtelee hyvin, hekin kohtelevat sinua hyvin. Eikä ole minulta pois, jos vaikka nostan tukussa väärälle hyllylle eksyneen paketin oikealle paikalle. Se säästää sitten jonkun toisen askelia ja aikaa”, Kuzu valottaa tapaansa ajatella.

Fikret Kuzu onkin Lohjan Wihuri Metro-pikatukussa koko henkilökunnalle tuttu asiakas. Hän käy siellä lähes päivittäin, parhaimpina päivinä useampaan kertaan. Lohjan pikatukku on kivenheiton päässä Ravintola Veli Kebabista.

“Sen sijaan, että keräisimme varastoa ravintolaan, jossa tilat ovat pienet, haen tuoretta suoraan tukusta. Käytämme paljon kasviksia, ja haluan niiden olevan ehdottoman laadukkaita ja tuoreita. Mutta kyllä pikatukun mukava tunnelmakin vetää minua puoleensa. Pidän heistä ja heidän asenteestaan”, Kuzu sanoo.

Fikret Kuzu pikatukussa Krista Vainio on yksi Fikret Kuzun suosikkityöntekijöistä Lohjan Wihuri Metro-pikatukussa.

Yrittäjyys elämäntapana

Ravintola Veli Kebabin ruokalistalla on pizzan lisäksi niin salaatteja, kebabia kuin leikkeitä ja monipuolinen lounasbuffet. Koronasulku on laskenut hieman asiakasmääriä, mutta take away on korvannut hyvin asiakaskatoa.

“Hyvä pizza pitää aina pintansa, eikä korona ole vähentänyt sen suosiota.”
Ravintola työllistää Kuzun itsensä lisäksi kaksi muuta, lauantaisin puolipäiväisesti myös hänen vaimonsa Songül Kuzun. Yhdessä työskenteleminen on pariskunnasta palkitsevaa.

Fikret Kuzu on elämäntapayrittäjä ja Pia Haaston sanoin “elää yritystään intohimolla ja joka solullaan”. Kuzu myöntää olevansa työnarkomaani.

“En oikein pysty pitämään lomia, tulee heti tarve päästä katsomaan, että kaikki on kunnossa. Henkilökunta saa tietenkin lomansa. Minä yksinkertaisesti pidän työstäni todella paljon. Haluan sen menestyvän ja tuovan turvaa myös perheelleni”, kolmen lapsen isä sanoo.

 

Mallia työntekoon kotoa

Työnteon moraalin Kuzu on perinyt kotoaan. Tarjoilijan ja kokin opin hän sai eri ravintoloissa Turkin Marmariksessa. Hän muutti Suomeen, kun Suomessa jo asuneet sukulaiset tarvitsivat kokkia ravintolaansa.

Kotikasvatuksen peruja on myös Kuzun tarkat siisteysvaatimukset ravintolassaan.
“Äiti laittoi meidät lapset siivoamaan kotona Turkissa. Lisää tietoa on tullut tietenkin hygieniapassin ja muiden koulutusten suorittamisesta täällä Suomessa. En siis epäröi tarttua moppiin ja rättiin, jos jokin paikka näyttää epäsiistiltä. Vanha viisaus pitää paikkansa: ravintolan ja sen ruuan tason voi tarkistaa sen vessasta”, Kuzu sanoo.

Ravintola Veli Kebab onkin todella siisti. Siisteys näkyy kaikessa – myös siinä, että ravintolan kahvi on poikkeuksellisen hyvää. Tässä ravintolassa kahvinkeitin hohtaa puhtaana, eikä vanhoja kahvinrantuja näy pannuissa.

Mutta miten Kuzu kehittäisi vielä yhteistyötään Wihuri Metro-pikatukun kanssa? Onko jotain muutostoiveita?
“Pikatukku saisi olla hieman suurempi. Ehkä minun pitää alkaa käydä siellä vähän useammin ja ostaa vielä enemmän tavaraa”, Fikret Kuzu sanoo nauraen.

Teksti: Leena Filpus, kuvat: Meeri Utti

 

Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.

Palveleva eMetro ja pikatukkumme ovat valmiina sinua varten. Wihurin Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi >>

asiakas suosittelijana Ajankohtaista