Blogi > Keskustele, hahmota kokonaiskuva, unohda häpeä

Keskustele, hahmota kokonaiskuva, unohda häpeä

Jokaisen yrityksen, ravintolan ja kahvilan tilanne on nyt erilainen. Nyrkkisääntöä koronakriisistä selviämiseen ei kukaan pysty antamaan, mutta omasta tilanteesta keskustelu auttaa jokaista.

“Keskustele. Älä jää taakan alle yksin. Hyväksy asiat. Hahmota kokonaiskuva. Selvitä mahdollisuudet. Älä maalaile mustia pilviä. Elä hetkessä. Tilanne saattaa olla pian taas aivan erilainen.”

Malina Pursiainen on kahvila- ja ravintola-alan konsultti, kouluttaja ja yrityksensä Malifood Oy:n toimitusjohtaja. Viime aikoina hän on neuvonut yrittäjiä myös Helsingin Uusyrityskeskus ry:n kautta. Neuvoille on monella ravintola-alan yrittäjällä nyt todellista tarvetta.

“Se mikä tilanteesta tekee nyt pahimman on epävarmuus: meillä ei ole kristallipalloa, josta näkee kauanko tämä kestää ja kannattaako esimerkiksi ottaa lisää lainaa. Moni on jo laittanut pillit pussiin, ei nähdä mitään muuta ratkaisua. Jälkeenpäin voidaan aina viisastella, mutta jos tilanne kestää vielä kauankin, niin osan kohdalla tilanne on sitä parempi, mitä aikaisemmin pelin on viheltänyt poikki.”

 

Jokainen yritys on erilainen, yleistää ei voi

Pursiaisella on omakohtaista kokemusta kahvila-ravintolayrittäjänä toimimisesta kaikkiaan viidestä kahvila-ravintolasta. Yritysneuvojana hän oli työskennellyt päätoimisesti jo kuusi vuotta ennen oman konsulttiyrityksensä perustamista. Mutta tällaisessa tilanteessa hänkään ei ole ollut aiemmin.

“Liikevaihto on romahtanut melkein kaikilla, mutta tilannetta ei silti voi yleistää eikä sanoa, miten korona on vaikuttanut yleisesti. Tällä hetkellä ei ole yhtä totuutta, johon voisi antaa sellaiset viisi vinkkiä, joilla ravintola voi selvitä. Jokaikinen kahvila ja ravintola on erilainen. Ihmisillä on eri tilanteita, yritykset ovat eri tilanteissa, jokaisella on erilaiset luvut ja taustat. Yrittäjäpersoonatkin ovat erilaisia. Alalla on paljon yrittäjiä, joilla on isoja yrityslainoja ja oma omaisuus niiden panttina.”

Ravintoloiden sulkeminen koskettaa yrityksiä valtakunnallisesti. Ne toimipaikat, joissa kustannukset ovat suurimmat, ottavat myös herkimmin takkiin.

“Lähtökohtaisesti kahviloihin ja ravintoloihin kohdistuu suuria kustannuksia lainoineen ja juoksevine kuluineen. Jos yrityksellä on pienet puskurit eikä lainkaan kassavirtaa, on yhtälö tässä tilanteessa heikko.”

Monella tilanne on kuitenkin yllättävänkin neutraali. Konkurssin partaalla olevien yritysten lisäksi on siis myös niitä, jotka pärjäävät kohtuullisen hyvin.

“Monet selviävät tästä ja ottavat vain pientä iskua. On saatettu saada vuokrasta helpotusta ja henkilöstö lomautettu ajoissa. Tilanne on osattu ottaa draiviasenteella ja osa on saanut rahoitusta liiketoiminnan kehittämiseen. Tämä on ollut monelle hyvä hetki oman bisneksen kehittämiselle tai remontille, kun ravintola on kiinni. Kahvila- ja ravintolatyö on niin rankkaa ja siinä ollaan niin kiinni, että kehittämiselle jää harvoin tavallisessa arjessa aikaa tai energiaa.”

 

Pysähdy katsomaan omaa tilannettasi

Yritysneuvontaan yhteyden ottaminen tarkoittaa ensisijaisesti, että saa yritystoiminnan asiantuntijan katsomaan tilannetta kanssaan ja kuulee siitä lukujen valossa ulkopuolisen mielipiteen.

“Apua kannattaa aina hakea, kaikkein pahinta on jäädä asioiden kanssa yksin ja valvomaan yötä myöten asiaa. Usein jo se auttaa, että saa keskustella jonkun alaa ymmärtävän kanssa. Joku sanoo, mitä tehdä, ja antaa suunnan, jota kohden mennä”, Pursiainen sanoo.

Varsinkin jos on pitkään toiminut ravintoloitsijana, ravintolasta on saattanut muodostua osa identiteettiä.

“Meidän kulttuurissa konkurssia ajatellaan usein epäonnistumisena ja mietitään sitä, mitä muut ajattelevat, jos on tehnyt konkurssin. Mutta varsinkin nyt kun tilanne johtuu koronasta, ei se ole kenenkään vika.”

Pursiainen sanoo nähneensä omalta edesmenneeltä isältään, miten konkurssista voi selvitä. Yrittäjänä toimineen isän yksi ravintola meni viime lamassa konkurssiin.

“Isäni ajatteli niin kuin amerikkalaiset, että konkurssista voi oppia. Se tekee sinusta vahvan yrittäjän. Kun siitä selviää on vahvempi kuin koskaan, ja sitten voi aloittaa uutta. Aikaa ja järjestelyjä se kyllä syö.”

Pursiainen ajattelee, että kriisin henkisestä puolesta puhutaan nyt liian vähän. Ajatellaan, että kyse on yrityksistä, eikä hahmoteta, että kyse on yrittäjistä.

“Henkisenä neuvona antaisin, että kannattaa elää vaan hetkessä. Nyt on vielä katto pään päällä. Se on psyyken kannalta paras. Mustan tulevaisuuden maalailu ei vie tilannetta eteenpäin eikä pelko auta. Asiat järjestyvät aina jotenkin.”

Lopulta asenne ratkaisee.

“Kaikille tulee hyviä ja huonoja aikoja. Kyse on siitä, miten niistä selviää ja ottaa opiksi. Tässä tilanteessa voi olla myös ihan ok vaan olla.”

 

Kahvila- ja ravintola-alan konsultin neuvot ravintola-alan yrittäjille 

  • Yritä hahmottaa kokonaisuus ja numerot niin hyvin kuin pystyt. Taloudellisen kriisin uhatessa kokonaiskuva on kaikkein tärkein, jotta nähdään mahdollisuudet ja voidaan miettiä seuraavia steppejä.
  • Älä jää tuleen makaamaan, vaan toimi. Mitä ikinä se onkin. On parempi alkaa neuvottelemaan lainottajien kanssa maksuasioista kuin antaa tilanteen vain luisua kaaokseen.
  • Pysähtyneisyyden aika kannattaa käyttää hyödyksi ja suunnitella tulevaa markkinointia tai miettiä kehitystä, jos se suinkin on mahdollista. Myös lepääminen ja omaan hyvinvointiin panostaminen kannattaa.

 

Suomen Uusyrityskeskukset ry ja Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry antavat kriisiaikana maksutonta ja luottamuksellista neuvonta-apua yrittäjille. Yritysneuvojiin saa yhteyden Yrittäjät.fi-sivustolta löytyvän Kaikki koronasta yrittäjälle -sivustolle kootun yhteystietolistan avulla. Malina Pursiaisen kahvila-ja ravintola-alan neuvontapalveluita tarjoaa Malifood Oy.

Uusyrityskeskusten ja kehitysyhtiöiden yritysneuvojat ovat kaikkien yrittäjien ja yritysten käytettävissä. Katso tästä listasta, kuka palvelee sinun alueellasi ja ota yhteyttä.

 

https://www.malifood.fi/

yhteistyössä ohjeet yritykselle