Blogi > Artesaanileipää arvostetaan

Artesaanileipää arvostetaan

“Paikallisuus, raaka-aineiden alkuperä ja aidon ruoan arvostus. Toisaalta helppous, elämykset ja uudet maut”, Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja Miika Kostilainen listaa määreitä, jotka ovat tärkeitä Fazer Café ja artesaanileipomo Gateau -brändeille.

Molemmat kuuntelevat tarkasti markkinoiden toiveita ja kehittävät myyntipisteitään ja tuotteitaan, jotta ne olisivat ajan hermolla ja vastaisivat kuluttajien kysyntään.

Fazer Café on päivittämässä 15 kahvilaansa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella muun muassa vastaamaan paremmin take away -tarpeeseen. Gateau-myymälöitä ja myyntipisteitä on pääkaupunkiseudulla 15.

Asiakkaat arvostavat hyvin rakennettuja, yllätyksellisiä ja tuoreita makuelämyksiä. Kokonaiselämys on olennainen juttu niin kahvilassa kuin leipomossakin.

“Ammennamme historiasta, joka yhdistyy tähän päivään. Helsingin Kluuvikadun Fazer Cafésta on etsitty elämyksiä vuodesta 1891. Gateau-brändin juuret ovat Tukholmassa 1930-luvulta. Osa ketjujen viehätystä asiakkaiden silmissä on vahva tarina”, Kostilainen sanoo.

Artesaanileipää arvostetaan Fazer-1

Kuva: Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja Miika Kostilainen.

Tuotteet, ihmiset ja inspiroiva miljöö ovat tärkeitä.

“Kahviloissamme on ripaus luksusta, mutta niissä on silti mukava viettää aikaa. Tuotetarjonta elää kellonajan ja viikonpäivien mukaan. Aamulla haetaan terveellistä aamiaista, päiväsaikaan lounasta ja iltaisin ja viikonloppuisin tullaan nauttimaan herkkuja.”

Tärkeä osa Gateau’n suosiota on puolestaan tieto lähituotannosta: Kaikki tehdään käsin omassa artesaanileipomossa Helsingin Sörnäisissä. “Tuoreen leivän ja muut herkut saa keskieurooppalaisittain napattua helposti mukaansa omista myymälöistä ja myyntipisteistä.”

Tämän päivän kuluttajalle on yhä tärkeämpää tieto siitä, mistä tuotteet ja raaka-aineet tulevat ja että tuotanto ja hankinnat ovat vastuullista.

“Käyttämämme kaakao ja kahvi ovat vastuullisesti hankittuja. Lisäksi käytämme vain kotimaista lihaa ja kasvipohjaisia tuotteita kehitetään koko ajan lisää. Tästä ei voi tinkiä yhtään”, Miika Kostilainen sanoo.

Teksti Leena Filpus
Kuva Meeri Utti

Keittiö&Sali